/Velkommen til K-afdelingen
Velkommen til K-afdelingen2018-11-26T19:03:52+00:00

Indholdsfortegnelse –

1. Forord:

2. Den daglige træning:

  • 2.1. Kommunikation
  • 2.2. Uden mad og drikke, duer helten ikke…
  • 2.3. Hygiejne
  • 2.4. Hvad indeholder svømmetasken

3. Stævneinfo

  • 3.2. Stævnetilmeldinger
  • 3.3. Stævnetasken
  • 3.4. Stævnemadpakken

4. Forældredeltagelse

  • 4.1 Dagligdagen
  • 4.2. Stævnehjælp
  • 4.3. Ad hoc (arrangementer)

5. Udstyr

6. Links og apps

  • 6.1. Svoem.org
  • 6.2. Svøm Stopur
  • 6.3. Livetiming.dk
  • 6.4. Octoopen.dk
  • 6.5. Facebook

1. Forord:

Velkommen til konkurrenceafdelingen i Silkeborg Svømmeklub.

Klubbens hjemmeside skulle gerne dække behovet for informationer og nyheder til klubbens medlemmer,
men der alligevel nogle oplysninger, som primært henvender sig til nye medlemmer, og som kan være vigtige for at komme godt for land, derfor denne ”håndbog”.
Nedenstående giver forhåbentligt et fornuftigt indblik.

”Jeres” svømmer er startet på K4, som er overgangen mellem svømmeskoleholdene og konkurrencehold. Her får svømmerne mulighed for at prøve, om svømning skal være deres sport.Det skal være sjovt og givende at gå til konkurrencesvømning. Men der stilles også krav.

Silkeborg Svømmeklubs målsætning er at give svømmerne de bedst mulige rammer for at udvikle deres talent, og præstere på så højt et niveau som muligt.
Derfor forventes der højt fremmøde og engagement i træningen.

I takt med jeres børn finder sig til rette i konkurrenceafdelingen, begynder de at lære, hvordan man konkurrerer mod andre og ikke mindst mod sig selv.
På sigt er svømning en meget træningsintensiv idræt. Det stiller krav – ikke bare til svømmeren – men i høj grad også til familien.

Stor opbakning hjemmefra er vigtigt, hvis man vælger at blive elitesvømmer.

Hvis du bare er nysgerrig, kan du læse hvordan man bliver K-svømmer  “Her” på hjemmesiden.

Tilbage til indholdsfortegnelsen


2. Den daglige træning:

Man møder altid i god tid, så træningspasset kan udnyttes optimalt – og efter tidsplanen.

2.1. Kommunikation

  • I konkurrenceafdelingen forventes det, at der bliver meldt afbud, hvis man ikke kommer til træning. Fremmødet kan have betydning for det program der tilrettelægges for dagens træning.
  • Spørg træneren på jeres hold om de foretrækker afbud via sms eller mail, samt hvor lang tid før træning, det skal gøres.
  • Overlad det hurtigst muligt til svømmeren selv, at melde fra. Det er et godt skridt på vejen til at tage et selvstændigt ansvar for sin træning.

2.2. Uden mad og drikke, duer helten ikke…

  • At træne drikkedunk er lige så vigtigt som den øvrige træning. At præstere godt til træning fordrer, at væskebalancen er i orden. Det er en rigtig god idé at indøve en god drikkekultur, så man har det på plads senere i sin svømmekarriere, hvor der bliver trænet rigtig mange timer.
  • Det er også rigtig vigtigt, at svømmerne har spist ordentligt i løbet af dagen inden træning. Ekstra benzin de dage, hvor der skal trænes, kan gøre en stor forskel. Et lille måltid efter skoletid er en god idé.
  • Efter træning er det også godt at få fyldt lidt på tanken. For. eks. en müslibar og et stykke frugt, gerne suppleret med en lille kakaomælk eller lignende.
  • Undgå at spise umiddelbart inden træning.

 2.3. Hygiejne

Inden adgang til bassinerne skal alle afvaskes. Det er ikke tilstrækkeligt med et bad hjemmefra – det skal være umiddelbart lige inden svømmetiden.

Det er af hensyn til hygiejnen i bassinvandet, at alle skal vaskes med sæbe og skylle håret, inden der hoppes i vandet. Alle efterlader “smuds” i bassinvandet i form af slim, snot, sved, hår, døde hudceller og forskellige sekreter fra kroppens naturlige åbninger. Meget af dette kan minimeres med et ordentligt bad.

Mangelfuld afvaskning giver større klorforbrug og medfører forurenet klor i vandet, det giver en kraftig klorlugt i svømmehallen, som øger risikoen for at der aflejres smitsomme infektioner i vandet.

Så – jo renere du er, jo renere er det vand du svømmer i!

2.4. Hvad indeholder svømmetasken

Vi træner ikke bare i vand, men også på land.
Landtræning (dryland)er et vigtigt element i svømmerens motoriske og fysiske udvikling. Det er også på land den primære skadeforbyggende indsats foregår.
For at være klædt på til træning, så skal der være følgende med i svømmetasken:

  • Badetøj – Drengene træner i bukser af ”speedos” typen og pigerne i badedragt
  • Håndklæde
  • Drikkedunk
  • Svømmebriller (ikke dykkerbriller)
  • Badehætte
  • T-shirt
  • Shorts
  • Idrætssko der kun benyttes indendørs

Obs! Indholdet i stævnetasken er godt at have i mente – se under punkt 4.2.

Under træningen benyttes der ofte zoomers (svømmefødder) og kickboards (”håndplader”), hvilke som udgangspunkt stilles til rådighed af klubben. Men… de kommer hurtigt på ønskesedlen

Uddybende afsnit om udstyr i afsnit 6

Tilbage til indholdsfortegnelsen


3. Stævneinfo:

Den første invitation til at komme med til svømmestævne kommer hurtigt. Og det er bare med at komme afsted.

Det er på stævnerne man på den gode måde opdager, hvad svømning går ud på.
Det er selvfølgelig vigtigt at svømmeren er med på idéen, så det bliver en god oplevelse.
Men brug lidt krudt på at overtale…

På begynderstævnerne er der stor opmærksomhed på at give svømmerne en god oplevelse. Og alle bliver belønnet med medalje og diplom for deres indsats.
Børnene lærer – i lidt uformelle rammer – aspekter af det at tage på stævne. Hvornår er det min tur? Hvilken bane skal jeg ligge på? Huske at der skal være ro omkring starterne o.s.v.
Og så bliver man ikke diskvalificeret, hvis man skulle begå en fejl.

Stævnet fungerer også som et socialt engagement, hvor sammenholdet styrkes.
Der er bare noget særligt ved at opleve sine børn som en del af fællesskabet og i konkurrence.
Så… tag selv med! Snus til (klor-)stemningen, og vær med til at give børnene en god oplevelse – og overvej lige, om du ikke skal med som official næste gang.

Et begynderstævne afvikles over to til tre timer. Stævner er en vigtig del af det sociale fælleskab.

3.1. Stævnetilmeldinger

Det hele starter med en invitation fra stævneudvalget.

Man tilmelder på hjemmesiden.
Obs tilmeldingsfrister! Eftertilmelding er som udgangspunkt ikke muligt.

Inden du går online, så:

  • Tag lige en snak med træneren om, hvilke løb din svømmer skal deltage i.
  • Tag stilling til om du kan tilbyde dig som stævnehjælp: Holdleder, kørsel, bagning evt. tidtager. – Se mere under punkt 4.
  • Processen på hjemmesiden er opdelt i to. Start med tilmelding efterfulgt af betaling:
  • Stævnetilmelding – Du finder menupunktet under fanebladet ”Konkurrence”
    • Du lander i første omgang på en vejledningsside. Læs og klik ”Vælg stævne her”
    • Når du har udfyldt felterne med svømmeroplysninger og stævnevalg, så lander du på løbslisten. Her afkrydses løb, og eventuelt skills, efter aftale med træneren.
    • På den efterfølgende side tages der stilling til transport og stævnehjælp. Klik ”send”
    • Herefter kvitteres der for din tilmelding. Er alt sket korrekt, har du modtaget en mail med en oversigt over hvilke løb der er tilmeldt. – Klik videre til ”betaling”
  • Stævnebetaling – Du kan også finde menupunktet under fanebladet ”Konkurrence”
    • Øverst på siden finder du det aktuelle stævne og klikker ”Tilmeld”
    • Når betalingen er registreret, modtager du en kvittering på mail.
    • Hvis du opdaterer betalingssiden, kan du nu se dit barns navn under stævnet nederst på siden.

OBS! En svømmer kan ikke tilmelde sig holdkapper! Det er trænerne, der sammensætter holdene. I de fleste tilfælde kan man forvente at skulle svømme holdkap.

3.2. Stævnetasken

  • Minimum 2 stk. badetøj, så man ikke går rundt i vådt badetøj flere timer.
  • Svømmebriller, gerne et ekstra par.
  • Badehætte, gerne en ekstra.
  • Shorts.
  • T-shirt. Gerne to stk. så man kan skifte. Vi har klub T-shirts, som kan købes via træneren. Det er den T-shirt, vi helst ser i brug ved stævner.
  • Fodtøj af en art, så man kan have tørre fødder. (Husk at det skal være indesko, men typen er lige meget).
  • Minimum to håndklæder.
  • Mad og drikke – se under stævnemadpakke.

 3.3. Stævnemadpakken

Madpakker er altid nødvendige, da vi aldrig bliver bespist ved stævnerne, med mindre vi overnatter. Spørg derfor din svømmer hvad der foretrækkes, (pasta, grovboller, rugbrød osv.), men husk at det skal være ordentligt brændstof. Slik og kage forbudt!
Klubben bidrager med rosiner, frugt, gulerodsstave, riskiks o.l. samt hjemmebagt fra forældrene under stævnet (stævnekassen).
Det altid vigtigt, at svømmerne får en masse væske, så om de drikker vand, saftevand eller juice er ligegyldigt, men sodavand må de gemme til senere.

Tilbage til indholdsfortegnelsen


4. Forældredeltagelse

Forældrene er uundværlige hjælpere, og forældredeltagelse er en forudsætning for at have børn i svømmeklubbens konkurrence afdeling. Læs mere her under punktet stævnehjælp: http://www.ssk.dk/nyttig-viden/

Nedenstående giver et lille overblik over de opgaver der skal løses

4.1 Dagligdagen

Der er en lang række opgaver, der skal løftes på daglig basis, når man skal drive en organisation som Silkeborg Svømmeklub. Du kan se mere om frivilligorganisationen her http://www.ssk.dk/udvalg/

4.2. Stævnehjælp

Holdleder:

De primære opgaver er at have det praktiske overblik på stævnedagen; have et vågent øje på svømmerne, og hjælpe dem hvor du kan.

  • Du møder i klubben i god tid – ca. 20 minutter før afgang.
  • Ud fra deltagerlisten tjekker du om alle er mødt, så dér er styr på, hvem vi har med. Og du sikrer, at vi har de samme med hjem. Svømmerne har selvfølgelig selv et ansvar og forlader aldrig et stævne uden at orientere holdlederen.
  • Koordinere kørsel i samarbejde med dem, der har meldt sig som chauffører – Sørg for at der er plads til alle og hav styr på hjemturen.
  • Deltage i holdledermødet på stævnet, og kommunikere information videre til svømmerne.
  • Tjek på overnatningslokale. Ved ankomst og inden afgang.
  • Administration af madbilletter
  • Indkøb af forplejning til stævne kassen / tilberedning (snitte frugt og grønt)
  • Opgaver for træneren:
    • Klargøre programmer
    • Notere tider

Official:

Officials er dem, der hjælper med at få stævnet til at køre, så tiderne kan godkendes officielt.  Det er en forældretjans, og kræver kurser i tidtagning, vendinger ect.

Officialuddannelse:
Dansk Svømmeunion og DGI tilbyder kurser for frivillige ledere som ønsker at være officials ved svømmestævner. Som første kursus tilbyder vi tidtager kursus, hvor det primært handler om at lære at bruge et stopur og el-tid. Derudover at få kendskab til svømmestævnets funktioner og officials rettigheder og pligter. Dernæst tilbyder vi et bane-vendedommer kursus, hvor kurset handler om at lære svømningens regler for at sikre en retfærdig afvikling af et svømmestævne. Som kursus nummer 3 følger starter kurset, og her er fokus på starterens opgaver under et svømmestævne. Kursus nummer 4 er ledende måldommer og tidtager, dette kursus har sit sigte på opgaven som ledende tidtager og måldommer, herunder også lederrollen. Det næste led i kursusrækken er speaker kursus og det er som titlen siger et kursus hvor frivillige med en god “mikrofon-stemmer” lærer at speake til et svømmestævne. Kursus nummer 6 er stævnesekretær kurset og er for frivillige som har lyst til at administrere, opsætte og udfærdige resultater fra stævner. Det sidste kursus i rækken er overdommer kurset for de frivillige som har lyst til at være overordnet ansvarlig for et stævne. På dette kursus vil der især være fokus på udvikling af lederrollen.

Bagning:

På de stævner, hvor vi medbringer stævnekassen, er det tradition at forældre bidrager med hjemmebag. F. eks. boller eller knækbrød (ikke kage…)

Kørsel:

Kørsel kunne vi i princippet kalde en ”falsk” frivillig opgave. Egentligt er det jo den enkelte families eget ansvar, at svømmeren møder til træning eller stævne. Men vi har jo alle en fordel af samkørsel, så derfor har vi inddraget koordination af kørsel i det frivillige arbejde. Den stævneansvarlige sikrer under planlægningen af stævnet, at der er transport til alle. Du melder dig når du tilmelder dit barn til stævne.

Klubben har to minibusser til rådighed, der kan køres med almindeligt kørekort.

4.3. Ad hoc (arrangementer)

I Silkeborg Svømmeklub lægger vi vægt på, at der skal være et godt socialt sammenhold også på tværs af holdene. I løbet er sæsonen er der derfor en del fælles arrangementer. Nogle af de faste traditioner er opstartsweekenden, Nytårsdukkerten, klubmesterskab og sponsorstævne. Andre arrangementer udspringer på initiativ fra teamleder-grupperne. Det kunne f.eks. være en halloweenfest, eller en tur i Rush.
Herfra skal vi bare opfordre til at bakke om de arrangementer der måtte komme – både som deltager og medhjælper.

Tilbage til indholdsfortegnelsen


5. Udstyr:

Svømning kræver ikke det helt store udstyr, men nedenstående er en liste over,  hvad de fleste konkurrencesvømmere bruger.

Som i al sport findes der mange mærker og forskellige design – og der kan købes både dyrt og billigt.
Der er ved at udvikle sig et godt brugtmarked. Se under punkt 5

Klubdragter m.m. kan købes her: http://sport24-business.dk/shop/KL/frontpage.html

Præcis hvornår man skal anskaffe sig hvad, er en løbende vurdering. Lyt til jeres svømmer og rådfør jer med forældre, der har haft længere tid på ”kanten”.

Badedragt/badebukser
Svømmetøjet (badedragt/badebukser) er naturligvis det vigtigste.
Svømmetøj er opdelt i 2 kategorier; træning og Konkurrence.
Som begynder klarer man sig fint med træningsmodellerne.

Det der er vigtigt er, at svømmetøj ikke er for stort. Typisk vil man som forældre være tilbøjelig til at købe  noget man kan vokse i… lad vær’
Det er rart for svømmeren at have mere end en dragt / et par badebukser. På stævner er det et must at kunne skifte i løbet dagen.

Holder dit barn ved svømningen, vil der blive behov for en eller flere konkurrencedragter / bukser. Konkurrencesvømmetøj er rimeligt bekostelige og benyttes kun til stævner. På det tidspunkt ved dit barn helt sikkert hvad han/hun godt kunne tænke sig. Kommer du i tvivl, så rådfør dig med forældre, der har været med noget tid.

Svømmebriller
Næst efter dragten/bukserne er svømmebrillerne det vigtigste. Her findes ligeledes et utal af mærker. De fleste svømmere eksperimenterer med forskellige typer. Det er vigtigt at have flere, end et par svømmebriller. Går ens briller i stykker (f.eks. springer elastikken), er det vigtigt at have et ekstra par ved hånden, især ved stævner.

Badehætte
Det anbefales, at svømmere med halvlangt hår bruger badehætte. Det beskytter håret og holder det på plads, så det ikke generer.

Træningsudstyr
Det meste af det, der er behov for i den første tid, stiller Svømmeklubben til rådighed. Af og til køber svømmerne deres eget udstyr.

  • Pullboy er et flydeelement, som placeres mellem benene for at holde dem stille, så man kun koncentrerer sig om armene.
  • Bensparksplade er plader, der bruges til at holde armene stille og hovedet oppe for at isolere træningen til benene.
  • Håndplader er udstyr til at sætte på hænderne for at forøge trykket enten med en styrkegivende effekt eller for at træne en teknisk detalje.
  • Zoomers (specialsvømmefødder) bruges til at gøre træningen varierende og til træning af specifikke tekniske elementer.
  • Træningssnorkel

Taske og net
Mange svømmere anskaffer sig tidligt en egentlig svømmetaske, som er designet til opgaven. F.eks. har den et rum til våde håndklæder og vådt badetøj.
Tasken suppleres ofte af et net, hvori man kan have alt sit træningsudstyr.

Tilbage til indholdsfortegnelsen


6. Links og apps

6.1. Svoem.org

http://www.svoem.org/ finder du alt om svømning. Særligt kalenderen er det godt at have bevidsthed om.

6.2. Svøm stopur

SVØM Stopur er en app der henvender sig til svømmere, trænere, svømmeforældre og andre svømmeentusiaster. App’en er primært tænkt som et redskab svømmeren kan anvende til at følge sin personlige udvikling og opnåelse af kravtider og på samme måde et redskab som forældre kan bruge til at følge med i deres børn udvikling og resultater.

SVØM Stopur bruger data fra den danske nationale tidsdatabase og præsenterer disse data på en let tilgængelig måde med udgangspunkt i den enke

App’en findes både til iOS og Android og kan anvende på såvel smartphones som tablets og kan hentes i App Store eller Google Play ved at søge efter ”SVØM Stopur”.

6.3. Livetiming.dk

www.livetiming.dk er en hjemmeside hvor du kan følge svømmestævner live hjemmefra din computer, tablet eller telefon.
Det forudsætter der på stævnet benyttes el-tid. Elektronisk tidstagning bliver heldigvis mere og mere almindeligt.
I nogle tilfælde tilbydes der ”Superliver” live-streaming

6.4. Octoopen.dk

En anden vigtig hjemmeside er www.octoopen.dk  Her kan man søge på kryds og tværs i svømmeunionens database over resultater gennem tiderne. Måske mest for nørder!

6.5. Facebook:

Facebook benyttes på flere måder. De fleste hold har en gruppe til holdkommunikation – Spørg træneren eller jeres teamleder.

Svømmeklubben har også en profil:
https://www.facebook.com/silkeborgsvommeklub.

Der er også ved at være et godt marked for brugt svømmeudstyr – Se f.eks.:

https://www.facebook.com/groups/306814199878069/

https://www.facebook.com/groups/1486515214932824/

Tilbage til indholdsfortegnelsen