Kommissorium for Bestyrelsen i Silkeborg Svømmeklub
Sammensætning
Bestyrelsen består af følgende medlemmer: bestyrelsen konstituerer sig selv
- Formand
- Næstformand
- 5 bestyrelsesmedlemmer
- 2-3 suppleanter
Udover bestyrelse og suppleanter har vi følgende:
- 1 revisor (vælges direkte på GF)
Ansvar & myndighed
Bestyrelsen er klubbens øverste løbende beslutningsorgan. Kun generalforsamlingen står over bestyrelsen. Bestyrelsen beslutter strategier, politikker og arbejder værdiorienteret. Bestyrelsen ansætter og afskediger fuldtidsansatte. Bestyrelsen nedsætter udvalg. Bestyrelsen er ansvarlig for klubbens økonomi.
I krisesituationer er det kun formanden, der udtaler sig.
Opgaver
Det er bestyrelsens opgave:
- At udvikle, implementere og vedligeholde klubbens udviklingsplan samt delegere opgaver ud i organisationen
- Sikre klubbens øvrige aktiviteter stemmer overens med klubbens udviklingsplan og værdier
- Udarbejde årsplan for bestyrelsens opgaver (april)
- 2 medlemmer af bestyrelsen godkender og underskriver ansættelseskontrakter for og fuldtidsansatte.
- Bestyrelsen godkender budget og større investeringer (eks. Bus og andet over 25.000 DKK)
- At udvikle og vedligeholde værdier og visioner samt udbrede kendskabet til disse blandt klubbens medlemmer.
- At varetage klubbens politiske og sportslige interesser i såvel svømmeverdenen som lands-, regional- og kommunalpolitisk
- At vedligeholde og udvikle klubbens organisation og struktur.
- At arrangere generalforsamlinger samt vedligeholde og udvikle klubbens vedtægter.
- At skrive referater fra bestyrelsesmøderne.
- Ansvar for 1 gang årligt at ajourføre funktionsfordelingsanalysen (februar)
Kvalifikationer
Medlemmerne af bestyrelsen vil tilsammen have særligt brug for følgende kompetencer:
- Kommunikere, motivere, indsigt i frivilligt arbejde, forretningsforståelse, delegere, prioritere, økonomisk indsigt, svømmekompetence, konflikthåndtere, proaktiv, organisere, netværke, rekruttere, sætte mål, tænke og arbejde strategisk.
Mødefrekvens
11 gange årligt á 3 timer.